Cellförändringar :/

2011-06-22 21:25:19
kategori: Mamma Therese   [10] kommentera

Man e alltid nervös när man får hem dom där jäkla svaren... Å denna gång va de inte riktigt va jag ville läsa...
"...visar cellförändring...." Och bara det att det låg en broschyr om Cellförändringar och Livmoderhalscancer i brevet gjorde mig lite nervig.....

Men Eftersom ja inte alls e insatt i faktan om de va ja tvungen å googla..
De som gjorde mig lite nervös var:

Cellförändringar kan vara lätta, medelsvåra och svåra och indelas i tre grupper med beteckningarna CIN1, CIN2, och CIN3.
Lätta cellförändringar som tillhör grupperna CIN1 har störst möjlighet att läka ut av sig själva och man får komma tillbaka efter några månader och göra ett nytt cellprov.
Om cellprovet visar medelsvåra eller svåra förändringar av grupperna CIN2 och CIN3 kallas man alltid till en utredning.


Och jag e kallad till utredning :(


Men när jag läst ett tag kände jag mig lugn igen..


Varje år får knappt 500 svenska kvinnor livmoderhalscancer medan betydligt fler, ungefär 30 000 kvinnor, får besked om att de har ett misstänkt förstadium till sjukdomen. Att upptäcka och behandla cellförändringar är viktigt för att undvika att kvinnor utvecklar livmoderhalscancer. Risken att få livmoderhalscancer har minskat kraftigt under de senaste 40 åren tack vare en tidig upptäckt och behandling av cellförändringar.


Så chansen e ju bra mycke större att jag hör till dom 29 500 som har tur, än tvärt om...
Jag tror (och hoppas) att de inte alls e nån fara, men de e drygt å vänta på tiden ja fått och klara besked...

Men ni håller väl tummarna för mig ;)


Kommentarer
Fia

Klart jag gör!! Inge vidare att få gå på utredning..

Hoppas det går bra!! Som sagt oddsen är ju ändå rätt

bra! Kram på dig

2011-06-22 @ 21:38:50
Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror

Jag har också haft cellförändringar och blev helt jäkla livrädd eftersom man bara tänker cancer, när det i själva verket inte alls behöver vara så.



Håller såklart mina tummar och tår för dej!



Kramar

2011-06-22 @ 21:40:25 http://sagabus.blogg.se/
Fröken M

Cellförändringar är JÄTTE vanligt och jag tror inte du behöveer oroa dig !!

Men jag förstår känslan, att få det där brevet är INTE kul !

Jag är lika dålig på att höra av mig, jag läser bloggar men hinner inte alls kommentera lika mycket som förr. Ibland undrar jag nästan vart tiden tar vägen, men att jobba OCH vara mamma tar mer tid än man tror ;)

Kram

2011-06-22 @ 21:47:07 http://frokenmela.se
Lindha

Såg din kommentar hos Fröken M, och ser här vad du har fått för tråkiga besked. Som sagt är det vanligare än man tror, och jag är en av dom som också fått tråkigt besked - flera gånger dessutom. Har opererat mig för cellförändringar 3 gånger, men dom senaste 6 åren har proverna varit bra. Dags att ta nytt prov snart igen och man mår verkligen illa när man inväntar svaret, och ska öppna kuvertet...

Ville bara ge dig en liten styrkande kram då jag vet hur du känner dig.

2011-06-22 @ 22:04:05 http://hemmahoslindha.blogg.se/
Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror

Ja, det blev nån form av utredning och sen en op. Men ända sen dess har det inte varit nånting alls.

Det kommer gå jättebra, det är jag säker på!



Kramar

2011-06-22 @ 22:06:45 http://sagabus.blogg.se/
Anna

Inte kul, håller tummarna för att det inte ska vara någon fara!

2011-06-22 @ 22:12:04 http://frokenlynnigochtvar.blogg.se/
Linda Da Silva

Jag fick reda på att jag hade cellförändringar i slutet på förra året och att dom ville göra en extra koll.. Jag var mitt uppe i en flytt och hann inte med min extra koll, tills dom ringde mig i Januari och medelade mig att det var akut och allvarligt, förmodligen cin3 :( Så dom vet redan efter första provet vad jag förstod om det är op på g eller bara en xtra koll för att vara på den säkra sidan att det inte är nån fara. Jag opererades( på min födelsedag 17 feb :P) för mina satt i livmoders halsen, och fick svar på att dom fick bort allt, och jag ska på återbesök i augusti för att se om dom e tebax eller inte.

Sedan hade jag cell förändringar som ung som var ofarliga och jag fick då bara gå på extra kontroller lite oftare..

Att åka in på extra koll är vanligare än vad man tror, och vi har den fördelen att om det är allvarligt så upptäcks det ofta i tid.. Håller tummarna.. kram kram

2011-06-22 @ 22:33:19
britta bloggar

Åh hoppas att det inte är någon fara! Kram!

2011-06-23 @ 12:02:46 http://brittabloggar.wordpress.com
˙·٠•●♥ Ida & Jouline ♥●•٠·˙

Vi håller tummarna för dig vännen att det inte är något.

Kram och trevlig midsommar.

Kram

2011-06-23 @ 19:36:03 http://alexandraida.blogg.se/
jonna

Hej. Jag har också cellfärndringar , jag har gjort klippt o skrapat i livmorden men de hjälpte inte så ska vidare den 14 juli till falun för laserbehandling :( Jag vet känslan jag var skit arg för att jag bara fick ett jävla brev på posten inget samtal eller något så dagen efter ringde jag upp dom.. så när nästa besked kom så ringde hon mig personligen och berättade. Men de senaste svaret fick jag på posten och då bröt jag i hop : ( All lycka till!

2011-06-25 @ 10:46:02 http://jonnachoona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Här inne kan du läsa om det mesta som händer
i vårat liv. Våran lilla familj består av
Mamma Therese -84. Pappa Roger -79.
Tillsammans har vi 2 helt underbara små troll
♥Mathilda Juli -07 och lilla ♥Melvin Feb -09.
I veckorna är jag ensamstående eftersom
Roger jobbar i Sthlm. Vissa dagar är det
himla tufft, men vi klarar det rätt bra ändå
tycker jag!! Vi bor i ett hus som vi grejjar med
titt som tätt en liten bit utanför Ludvika (Dalarna).
Har lite kvar att göra innan vi är helt nöjda, om man någonsin blir det?!

Om det är något annat som ni undrar över är
det bara att fråga.







Våran Prinsessa!
Född: 070727
Om Mig: Jag är en väldigt glad tjej. Jag älskar att
busa och leka, är nästan inte rädd för nånting
alls. En väldigt tålig tjej är jag, säger
flesta! Att reta både Mamma och Pappa är
något som jag är väldigt bra på! Tur att jag är så
söt att jag för det mesta kommer undan med
allt hyss jag gör!







Våran Prins!
Född: 090217
Om Mig: Jag börjar bli riktigt stor nu! 8 tänder.
Går för fullt, härjar och busar. Retas me syrran
är nått jag är jätte bra på. Så nu har mamma
fullt upp å hålla koll på både mig å syrran eftersom ingen av oss stannar på stället hon sätter ner oss :-D Annars är jag precis som syrran -
Alltid nöjd och glad!!!







Kärleken!
Som är och har varit min stora kärlek sen
vintern -03. Pappa till våra två underbara
skruttungar. Genomsnäll och "klassens clown"
är vad du är. Tillsammans med dej har man aldrig tråkigt.
Utan dej skulle jag inte vara den är jag är idag.
Du är min klippa och Jag Älskar dej!!