Kräks på Genussnack....

2011-02-27 20:26:57
kategori: Mina Tankar   [19] kommentera

Dom flesta läser väl tidningen  som bor häromkring, och denna gång vart de närapå en kräka på bladet (Artikeln). Jag är så jävla trött på detta genus-tjaffs..
Herre gud, Min dotter ändrar inte personlighet beroende på om hon har rosa eller blått på sig. Och hon blir behandlad av folk utifrån hur hon ÄR, inte av att hon är tjej och ofta har just "tjej-färger". Samma med min son, han behandlas efter hans personlighet, inte hans kön eller färg på kläderna...

Jag tycker att Mathilda är söt, oavsett om hon har fluffiga eller tuffa kläder. De samma gäller Melvin, han har massor av kläder som har är ursöt i, och massor som han e tuff i..!!!!!!!!

Och detta med "Icke separata köns-avdelningar"? Gäller de vuxna oxå då!? De borde det ju göra för varför skulle de vara just bara barn? Eller ska vi vänja våra pojkar att du får ha kjol/klänning så länge du e barn, men när du blir vuxen funkar de inte...??
Kalla mig dum å trångsynt men jag vill fan inte att Roger ska gå på stan i klänning å högklackat ;)

Nog för jag skulle njuta av att se Reinfeldt i TV i en snygg aftonklänning ;)

Å denna jäkla namninsamling, att "bojkotta" ex Lindex, Kappahl och Åhlens (i vår stad) EN dag. Ja de lä ju ha varit lyckat.. Haha.. För att sen gå dit å handla eftersom "det är billigt".. Den gilla jag :)


Det här med att stl e olika beroende på pojkkläder och tjejkläder e ju fel. Men samtidigt förstår jag, för pojkar är faktiskt ofta lite större i kroppen än flickor, så e de bara. Och NEJ, ALLA är inte det. Men varför då stirra sig blind på en siffra???? Bara för att Mathilda har stl 110 så får inte jag ett vansinnesutbrott i en affär om den skulle va för liten, herre gud de e väl bara å ta en stl större då? eller..?? Man handlar väl efter barnas kropp, inte efter en siffra...?????????? Siffran är ju ett riktmärke, inte ett tvång!!!!
Och för den delen så brukar de va ganska stor skillnad storleksmässigt om man jämför olika märken. Så är de väl för vuxna me..!!!!!! Jag har kläder i stl XS, S och M, inte fan får jag psykbryt för de..

Nej, JAG tycker att denna artikeln enbart var jäkligt pinsam, och som de verkar i alla kommentarer den fått så är jag långt ifrån ensam om att tycka så...

Som jag skrev i ett inlägg förut: Varför är jag som inte klär min son i rosa fluffiga kläder sämre än en mamma som inte klär sin dotter i rosa fluffiga kläder!?

Och ja, jag vet att "genus" handlar om mycket mer än bara "Rosa" och "blått", men det verkar vara där skon skaver som mest... 


Ne, de börjar väl bli en aning extremt de här genus-tjaffset nu...



Kommentarer
Anonym

men det som är tråkigt är att dom gör kläder mer rymliga för pojkar och mindre/snävare till flickor redan i babystrl. Annars har man väl rätt att klä dom som man vill.

2011-02-27 @ 21:36:08
Tessa- Mathilda & Melvins mamma

Jag håller med, det är fel. De borde inte vara så men eftersom det nu är de har man ju ändå valmöjligheten att ta en stl större om man inte vill ha de snäva. De jag menar me att man inte ska hänga upp sig på siffrorna som står på storlekslappen...

Och ex tunikor, som e snävare just i midjan är ju så i modellen, oavsett stl. Den ska ju vara så...



Men jag håller annars med om att pojkar inte behöver mer vida kläder just för dom är vilda, flickor är oxå vilda. likaså att de finns pojkar som e lugna.

"vild" och "lugn" går ju absolut inte att sätta i könsfack...

2011-02-27 @ 21:46:44 http://tessa84.blogg.se/
Jennie

Bra skrivet!! Börjar verkligen bli överdrivet det här genussnacket. Förstår inte hur folk ORKAR...

2011-02-27 @ 22:05:43
Ramona (prins06)

Bra skrivet!

2011-02-27 @ 22:05:57
Emelie

Blogg adressen menar jag ?! Kanske inte skulle skrivit bloggnamn?!?? ;) haha, menar själva adressen

2011-02-27 @ 22:12:14
Emelie

Ja, vill ha nått utan deras namn faktiskt :D Blir lättast så :)

Men vad det vet jag inte än, har funderat på det nån dag nu..

2011-02-27 @ 22:21:07
Anonym

Ett tips! Läs på om Genus innan du uttalar dig.



Genus är den sociala skillnaden mellan pojkar och flickor. Ex så pratar med omedvetet mer relationer med flickor än med pojkar. Ex "Åååh, vilken fin mössa, har du fått den av mormor?" medans man till en pojke säger "Vilken fin mössa kanske på sin höjd om man tänker efter, oftast är det, vilken tuff mössa" Man har en högre toleransnivå gentemot högjudda pojkar än mot flickor. Det är bara ett axplock med DETTA påverkar deras personlighet vare sig du vill eller inte. Genus handlar inte om blått eller rosa, den som tror det har inte läst på alls.



Googla och läs om bl a tittmyrans förskolas arbete om genus. Då kommer du att få dig en tankeställare.



Ha en bra dag!

2011-02-28 @ 04:13:39
Tessa- Mathilda & Melvins mamma!

Varför ska jag läsa på??? Jag skrivit mitt inlägg utifrån artikeln (som du inte verkar ha läst) som handlar just om barnkläder och färger.



Ja, Och som jag skrev längst ner så handlar ju genus om såå mycke mer än bara rosa och blått.



Igen, mitt inlägg utgår från artikeln..!!!!!!!!!!

2011-02-28 @ 08:27:06 http://tessa84.blogg.se/
anette

Bra skrivet Therese!

2011-02-28 @ 08:50:22
Fanny

Skit bra skrivet.... :-)

Håller fullständigt med!

Får ta sånt snack i butiken ibland med "kunder" som tycker si & så, det spelar ingen roll hur man än försöker förklara. Har dom bestämt sig för en sak då är det så. Dom kan väl sy sina egna kläder då.

Men som Lindex säger, vi syr kläder från efterfrågan. Det kunderna vill ha, så klart finns det variationer på modeler och passform. Alla är olika skapta, alltid finns det nått som passar!

2011-02-28 @ 09:08:47 http://februarimamman.blogspot.com
Fröken M

så tröttsamt ! Barn är olika och gillar olika saker vilket knappast har med vilket kön de råkar ha ! Låt barnen vara bar, gör det de gillar och klä sig i det de tycker de är fina i. om det är en prinsessklänning eller spindelmannen dräkt är inte lika nogA :)

2011-02-28 @ 09:30:02 http://frokenmela.se
Fröken M

haha... jag tror jag ska klicka hem en rosa tröja till Viggo idag bara för att vara lite tvärt emot ;)

2011-02-28 @ 10:07:59 http://frokenmela.se
Anonym

Fast du kanske ska akta dig för att kalla detta för "genus snack" detta är en liten liten del i detta. Det är viktigt att tänka på genus, fast kanske inte när det kommer till allt.



Jag gillar inte heller denna diskussion! Jag vill att min tjej ska få vara tjej och inte behöva klä sig grabbigt. För idag känns det som om tjejerna ska klä sig pojkigt för annars har man inte tänkt på genus. VÅGA VARA FLICKA! Jag tycker det är allt för sällan man ser pojkar i blommigt eller rosa, mer sånt! Jag köper kläder på både pojk och flickavd, jag väljer det som är fint!

2011-02-28 @ 10:13:11
Tessa- Mathilda & Melvins mamma

Så bara för att det är en "liten del" av de får man inte kalla de genussnack!?

Måste inlägget innehålla ALLT va genus innebär för att kallas de??



Som jag skrev längst ner så vet jag att de innehåller MASSA mer, men nu har jag skrivit utifrån vad artikeln handlade om.... :)

2011-02-28 @ 12:31:33 http://tessa84.blogg.se/
Anonym

Jag har inte läst artikeln men dit jag vill komma är att barns personlighet påverkas av oss. Barn blir bemötta på olika sätt tackvare deras kläder. Återigen den sociala skillnaden heter GENUS. Barn placeras i fack direkt när de föds. Om du ex säger "vad fin du är" eller "vad tuff du är" (vilket ofta beror på klädval)tillräckligt ofta så kommer det tillslut bli självuppfyllande, det är därför som det ex existerar så mycket ätstörningar i tonåren, detta bbörjar redan i förskolan. Tjejer ska vara de där "tysta och fina" medans killar ska låta. Ex Lindex slogan för 2011 - Killar leker mer än tjejer och behöver därför slitstarkare kläder. Vilket jävla skämt. Det är så tragiskt att vi inte kommit längre i utvecklingen. Men bara av att läsa era intelligenta kommentarer så förstår man ju varför. Inte riktat till T.



Läs detta så får ni se vad jag menar med påverkan.



http://books.google.se/books?id=8N4hZsPbHyEC&pg=PA73&lpg=PA73&dq=tittmyrans+genus&source=bl&ots=Cv-1-4-63i&sig=2vJzyTqEqcemkHY3_sK_oIafY8c&hl=sv&ei=YbBrTcnhGc2hOs2HuKIL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBcQ6AEwAA#v=onepage&q=tittmyrans%20genus&f=false

2011-02-28 @ 15:26:42
jonna

Jag blev så jävla arg när jag läste det jag med ,jag och svägerskan satt och diskutera de och blev uppröda båda 2.. jag kommenterade tom artikeln..

fattr inte hur dom orkar !!

jätte bra skrivet !!

2011-02-28 @ 16:58:51 http://jonnachoona.blogg.se/
A

Bara för att man skriver ett inlägg om Genus å vad nu man själv tycker om det och som Therese skriver så handlar det om mycket mer men ändå så ska någon som tycker den är intelligentare skriva och predika om vad det handlar om. låt oss skriva vad vi vill i VÅRA bloggar!

2011-03-01 @ 11:08:55
sofia

jätte bra skrivet tessa..håller fullkomligt med..e så tröttsamt att läsa om detta överallt,o som du säger det skrivs mest om rosa eller blått

2011-03-01 @ 15:42:44
Anonym

Jag läste också artikeln, hur f*n orkar man lägga ner energi på det där?!

2011-03-01 @ 18:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Här inne kan du läsa om det mesta som händer
i vårat liv. Våran lilla familj består av
Mamma Therese -84. Pappa Roger -79.
Tillsammans har vi 2 helt underbara små troll
♥Mathilda Juli -07 och lilla ♥Melvin Feb -09.
I veckorna är jag ensamstående eftersom
Roger jobbar i Sthlm. Vissa dagar är det
himla tufft, men vi klarar det rätt bra ändå
tycker jag!! Vi bor i ett hus som vi grejjar med
titt som tätt en liten bit utanför Ludvika (Dalarna).
Har lite kvar att göra innan vi är helt nöjda, om man någonsin blir det?!

Om det är något annat som ni undrar över är
det bara att fråga.







Våran Prinsessa!
Född: 070727
Om Mig: Jag är en väldigt glad tjej. Jag älskar att
busa och leka, är nästan inte rädd för nånting
alls. En väldigt tålig tjej är jag, säger
flesta! Att reta både Mamma och Pappa är
något som jag är väldigt bra på! Tur att jag är så
söt att jag för det mesta kommer undan med
allt hyss jag gör!







Våran Prins!
Född: 090217
Om Mig: Jag börjar bli riktigt stor nu! 8 tänder.
Går för fullt, härjar och busar. Retas me syrran
är nått jag är jätte bra på. Så nu har mamma
fullt upp å hålla koll på både mig å syrran eftersom ingen av oss stannar på stället hon sätter ner oss :-D Annars är jag precis som syrran -
Alltid nöjd och glad!!!







Kärleken!
Som är och har varit min stora kärlek sen
vintern -03. Pappa till våra två underbara
skruttungar. Genomsnäll och "klassens clown"
är vad du är. Tillsammans med dej har man aldrig tråkigt.
Utan dej skulle jag inte vara den är jag är idag.
Du är min klippa och Jag Älskar dej!!