Rosa och Blått

2010-09-15 09:05:55
kategori: Mina Tankar   [17] kommentera



Dom här mössorna blir det nog åt barna i vinter!
Blå och svart åt Melvin och Rosa åt Mathilda (guuud så hemskt va!!!! Tänk, mina barn får ha flickiga å pojkiga färger.. Huuur ska dom överleva!?) Hahaa..

Jag är typiskt flickig och pojkig när det gäller färger. Jag sätter inte på Melvin rosa (nån enstaka gång om vi varit hemma å haft tvättdag bara) :)
Varför? Jag gillar det bara inte. Jag lever i de gamla att pojkar har lite mer tuffa "pojkiga" färger.. Jag variera med många färger, bara inte just Rosa till han.
Mathilda har för den delen heller inte direkt nå "grabbiga" kläder heller. (stackars mina barn va, vilken tragisk uppväxt)

Och alla dessa människor som ifrågasätter "flickiga" och "pojkiga" föräldrar, e ni så mycket bättre själva då? För ofta är det ju så att dom bojkottar rosa nästintill helt och hållet om dom har en tjej.
Så varför är en förälder som bojkottar rosa åt sin son sämre än en som bojkottar rosa åt sin dotter!? Samma sak tycker jag!!!

Mest handlar det väl ändå om att jag inte sätter på Melvin en rosa tröja med hello kitty eller barbies på. Skulle de va nån ljusrosa tröja med grabbigmotiv, kanske jag tänker om.. ;)

Vad tycker ni om detta med färger och barn!?

Kommentarer
ingrid

Själv gillar jag könsneutrala och unisex kläder mest, men jag tycker alla får ha vad de vill och även jag gillar kläder med bilar och tuffa tryck på till sonen. Men han har även en del rosa kläder med till han. Han fick även en hel drös av rosa nappar av sin moster och vill endast ha dem. Men köper jag kläder i present till andras barn blir det flickigt eller pojkigt för man vet aldrig vad föräldrarna tycker.

2010-09-15 @ 09:17:00
Emma - Arvids mamma

Arvid fick en rosa pikétröja från H&M. Den ÄR pojkig men ändå har jag inte tagit på honom den. Men jag skaaa :-) Undra varför man drar sig iegentligen, det var ju jag som köpte den.. ´:-)

2010-09-15 @ 09:26:28 http://emmajohanbebis.blogg.se/
Matilda

Hihi vad sött =D

2010-09-15 @ 09:26:40 http://vickysutbildning.blogg.se/
Ingela

Jag är precis lika dan, Elias har tjatat om att han vill ha Linns rosa hello kitty mössa men den har han inte fått, men i somras hitade jag rosa killtröjer och han blev helg galen så han fick ha dem. Men om det inte skulle ha varit grabbigt så hade han inte fått haft dem på sig. Så du är ingen hemsk mamma. Då är vi flera :-)

2010-09-15 @ 09:47:57
Therese

Jag är också ganska flickig och pojkig. Fast när det gäller dyra ytterkläder som overall eller så så har jag hitintills försökt ta rött eller så som båda kan ha. Än sliter de ju inte på kläderna och då är det ju bra att ärva. Som i år tex får lillebror ha syrrans förra vinteroverall... jag hoppas han inte drunknar i den bara. Han blir ett i vinter och hon var 1½ när hon hade den:)



Fina mössor iaf!:)

2010-09-15 @ 10:03:14 http://mirasmamma.blogg.se/
anette

Lika här. Theo har fått en kill tröja som är rosa från hm men varje gång han ser den i sin garderob så säger han å amandas tröja. kan säga att han sätter inte på sig den ha ha. Men amandas mössor är roliga att ha på sig men han skulle aldrig få gå ut med dem =)

2010-09-15 @ 10:19:19
Fröken M

Än så länge klär jag viggo som jag vill, dvs mestadels randigt i ganska "tråkiga" färger - svart, vitt, grått, brunt och ibland kanske jag piffar till det med rött eller blått. MEN det är för att jag gillar färgerna. Hade jag haft en tjej hade jaggivetvis klätt henne i klänning då och då, men jag är inte speciellt rosa av mig och hade nog inte valt det. sen när de blir lite äldre märker man ju vad de vill ha för färger och då kan de ju gärna få vara med och välja lite själva.

jag tycker dock inte att man är en sämre förälder för att man väljer rosa på en tjej eller blå till en kille :)

2010-09-15 @ 10:21:58 http://frokenmela.blogg.se/
Jessica 20 & mamma till Liam

Oj typ 86, 64, 46, 20 och 4 månader kan vara något år fel på dem äldre men ca.. Ni då?

2010-09-15 @ 10:21:58 http://[email protected]
Therese

Saga är en rosa tjej..! Men hon har även blå kläder..! Jag bryr mig inte i det..! :) Thea är däremot inte alls nån rosa tjej.. henne har jag haft alla möjliga färger på!! Inte så att jag skulle gå in på grabbavdelningen o köpa en skjorta.. jag köper det som är snyggt, oavsett om det är rosa eller blått! ;) Dom har ju svarta o turkosa jackor tex.. inte tänker jag att det är pojkigt..! ;) Men jag bryr mig inte heller i hur andra klär sina barn, tycker inte att det är nå fel alls på flickigt o pojkigt.. Man klär dom som man vill! :)

2010-09-15 @ 11:01:36 http://haksberg.blogg.se/
Melissa - Vincents Mamma

ja skulle inte heller sätta på Vincent något rosa eller en såklallad "tjejfärg" han har haft en skjorta med små rosa ränder på och den va OK men va de ända han har haft me rosa grejjer på

hans pappa är likadan väldigt anti tjej färgerna

2010-09-15 @ 11:51:36 http://ooomelissaooo.blogg.se/
simone

tycker inte det spelar roll, det är bara färger.. som vuxen mixar och matchar man ju hej vilt :)

2010-09-15 @ 11:53:03 http://fattybom.se
Therese

Jag klär mina barn flickigt o pojkigt, har jag gjort jämt. Nu börjar dom bli så stora så jag har inte så mkt att "säga" till om =) Men oftast köper jag kläder när dom inte är med, men får ju köpa sånt som jag vet att dom tycker om. Elias skulle nog aldrig sätta på sig en rosa tröja o Ebba skulle aldrig sätta på sig något pojkigt, men jag har en typisk pojk o flicka. =) Så är det bara =) // Therese

2010-09-15 @ 11:54:36 http://therese83.bloggplatsen.se
CLASSY - UNG BLIVANDE MAMMA!

Haha okej då vet jag de :) Vissa tycker ju att man ska packa väskan flera veckor innan...



Hur mår du idag?

2010-09-15 @ 12:57:49 http://classys.blogg.se/
Sussi - 22 år, mamma & student!

Sv: Tack, och detsamma om dina barn :)



Jättehärlig blogg du har! Bra inlägg, tycker alla ska ta på sina barn precis vad de vill utan att lägga sig i så mkt =) Har skrivit ett inlägg om det här -> http://sussey.blogg.se/2010/august/-flick-pojk-klader.html

2010-09-15 @ 13:37:30 http://sussey.blogg.se/
emelie

Skulle heller aldrig sätta på en pojk rosa!!!

Men kan sätta på thilde mer "pojkiga" fäger! Men de blir ju mest, rosa, rött och lila!!

De är ju så världen ser ut!! Rosa- flicka

Blått- Pojke!!

Och alla har vi ju olika smak!! :)

Johanna - mamma till Leia

Tycker det är helt o hållet upp till föräldrarna. Vissa pojkar är jättefina i rosa. Jag klär hellre min dotter i blått för att hon är så otroligt mycket finare i det än i rosa. Tycker inte man ska döma ut nåt, alla gör ju som dom vill. Finns inget rätt o fel :)

2010-09-16 @ 14:17:32 http://johannaostblom.blogg.se/
.

Tycker inte att man ska tvinga barn varken till rosa eller blått, men vill pojken har rosa så tycker väl jag att det är fel att säga nej likaså om flickan bara vill ha typiskt pojkiga kläder.. Lite upp till var och en det där som förälder, men det viktigaste är väl att man inte nekar barnen något som dem ber om :)

2010-09-16 @ 22:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Här inne kan du läsa om det mesta som händer
i vårat liv. Våran lilla familj består av
Mamma Therese -84. Pappa Roger -79.
Tillsammans har vi 2 helt underbara små troll
♥Mathilda Juli -07 och lilla ♥Melvin Feb -09.
I veckorna är jag ensamstående eftersom
Roger jobbar i Sthlm. Vissa dagar är det
himla tufft, men vi klarar det rätt bra ändå
tycker jag!! Vi bor i ett hus som vi grejjar med
titt som tätt en liten bit utanför Ludvika (Dalarna).
Har lite kvar att göra innan vi är helt nöjda, om man någonsin blir det?!

Om det är något annat som ni undrar över är
det bara att fråga.







Våran Prinsessa!
Född: 070727
Om Mig: Jag är en väldigt glad tjej. Jag älskar att
busa och leka, är nästan inte rädd för nånting
alls. En väldigt tålig tjej är jag, säger
flesta! Att reta både Mamma och Pappa är
något som jag är väldigt bra på! Tur att jag är så
söt att jag för det mesta kommer undan med
allt hyss jag gör!







Våran Prins!
Född: 090217
Om Mig: Jag börjar bli riktigt stor nu! 8 tänder.
Går för fullt, härjar och busar. Retas me syrran
är nått jag är jätte bra på. Så nu har mamma
fullt upp å hålla koll på både mig å syrran eftersom ingen av oss stannar på stället hon sätter ner oss :-D Annars är jag precis som syrran -
Alltid nöjd och glad!!!







Kärleken!
Som är och har varit min stora kärlek sen
vintern -03. Pappa till våra två underbara
skruttungar. Genomsnäll och "klassens clown"
är vad du är. Tillsammans med dej har man aldrig tråkigt.
Utan dej skulle jag inte vara den är jag är idag.
Du är min klippa och Jag Älskar dej!!