Med risk för påhopp ;)

2010-07-21 10:46:36
kategori: Allmänt   [5] kommentera
Nu har jag fått höra så himla olika.
Jag har gått efter de jag hört från början, vändas frammåt vid minst 4 år, gärna 5 år! Men blev fundersam då fler börjar vända redan vid 3år! (tänkte om jag läst/hört fel)
Googlat lite mer nu och jag hittade bla det nedanför (kursiv stil).


Så sitter ditt barn säkert i bilen

Varje år är det ca 500 barn mellan noll och sex år som skadas eller dör i trafiken. Det är ett allmänt problem att många barn sitter fel i bilen. Djupstudier av dödsolyckor där barn har varit inblandade visar att så många som en tredjedel av de omkomna hade kunnat överleva om de hade suttit rätt i bilen.

Bakåtvänd stol ger bättre skydd
Det bästa färdsättet för ett litet barn är att sitta bakåtvänd i rätt anpassad stol. Rekommendationen är att små barn ska sitta baklänges så länge som möjligt, normalt till barnen är fyra år gamla. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna under krocken och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som sitter framåtvända löper fem gånger högre risk att skadas svårt, jämfört med barn som sitter bakåtvända. Så vänd inte ditt barn framåt för tidigt. 


De flesta barn sitter fel i bilen

Rapport
Publicerad 12 maj 2009 - 10:46
Uppdaterad 12 maj 2009 - 16:03

Nära 60 procent av alla barn mellan 3 och 4 år sitter framåtvända i bilen trots att risken för att dödas eller skadas svårt är fem gånger högre än i en bakåtvänd bilbarnstol.

Enligt en undersökning gjord av Trygg- Hansa uppger föräldrarna att barnen inte får plats i stolen annars eller att de blir åksjuka. 18 procent av föräldrarna säger att de inte vet hur man monterar en bilbarnstol bakåtvänd.

-Innan man köper stolen ska man montera den i bilen och låta barnet provsitta, säger Björn Sporrong, expert hos försäkringsbolaget.

Sitta bakåtvänd
Barn bör åka bakåtvända så länge det är möjligt och sitta framåtvända absolut tidigast när de nått en vikt på 18 kilo.
Jämfört med en vuxen är ett barn huvud betydligt större och tyngre i förhållande till kroppen. Vid en krock kastas huvudet framåt och bakåt med en våldsam kraft och utsätts därför för en enorm påfrestning.

Även denna länk
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp



Hittade ingen fakta alls om att vända vid 3 år, som jag hört lite här å där.
Men med denna fakta i ryggen kommer iaf mina barn åka baklänges till minst 4 år. Skulle aldrig förlåta mig själv OM vi skulle krocka, för det kan faktiskt hända mig, likaväl som nån annan. 
Och visst, dom kan dö fast dom åker baklänges, men risken e fan så mycke större om dom åker framlänges! 


Nej, jag är ingen "supermamma", jag är bara jävligt rädd om mina barn!!!!!!
(Å ja, jag anser att man inte är speciellt rädd om sitt/sina barn om man vänder dom tidigare med tanke på all fakta som finns om detta!)

När vände/tänker du vända ditt barn?? och Varför?


Kommentarer
Milla

Saga är 4 år och vi har inte vänt henne än. Tänker vänta ett tag till innan vi gör det.

2010-07-21 @ 11:23:25 http://sagabus.blogg.se/
Becka

Min dotter är 3½ år, väger 19 kg och är 109 cm lång, men vi har ändå inte vänt henne framåt...skulle heller aldrig förlåta mig själv OM olyckan var framme. Vi fick köpa en ny bilstol åt henne för att hon skulle kunna fortsätta sitta bakåtvänd, en Duo Flex, funkar jättebra trots hennes långa kropp. Så hon kommer att få fortsätta sitta bakåtvänd,liksom dina barn, och det gör oss inte till några supermorsor, för så borde alla resonera tycker jag. Ha en bra dag.

2010-07-21 @ 11:30:28
Tessa

Ja, bortförklaringen "att barnet inte får plats" har ju med förälderns beslut av stolköp att göra. Eller hur. Känns som en lätt undanflyckt att "skylla" på barnets stl.

Heller obekväm sittställning än risken om man skulle krocka.

2010-07-21 @ 12:01:32 http://tessa84.blogg.se/
Anonym

Håller med er... Våra barn är ju vårt allt!!!

2010-07-21 @ 14:55:48
maria

Mina barn sitter bakåt förutom den stora som är 5 år. Hade vi haft bilen vi har nu, när vi vände henne så skulle hon ej blivit vänd, hon vändes på tok för tidigt, och de ångrar jag varje dag. Tack och lov så har vi aldrig varit med om en olycka. Dom andra två kommer att få sitta bakåt tills STOLEN är för liten. Tur är att mina barn är lättviktare och korta. De pratas om att införa lag på bakåt vänt åkande på barn fram till 4 års ålder. FOM i år är det lag på att barn ska sitta på bälteskudde/ bältesstol tills de är 135 cn långa. Finns en grupp på facebook som heter bakåtvänt=rättvänt

2010-07-21 @ 22:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Här inne kan du läsa om det mesta som händer
i vårat liv. Våran lilla familj består av
Mamma Therese -84. Pappa Roger -79.
Tillsammans har vi 2 helt underbara små troll
♥Mathilda Juli -07 och lilla ♥Melvin Feb -09.
I veckorna är jag ensamstående eftersom
Roger jobbar i Sthlm. Vissa dagar är det
himla tufft, men vi klarar det rätt bra ändå
tycker jag!! Vi bor i ett hus som vi grejjar med
titt som tätt en liten bit utanför Ludvika (Dalarna).
Har lite kvar att göra innan vi är helt nöjda, om man någonsin blir det?!

Om det är något annat som ni undrar över är
det bara att fråga.







Våran Prinsessa!
Född: 070727
Om Mig: Jag är en väldigt glad tjej. Jag älskar att
busa och leka, är nästan inte rädd för nånting
alls. En väldigt tålig tjej är jag, säger
flesta! Att reta både Mamma och Pappa är
något som jag är väldigt bra på! Tur att jag är så
söt att jag för det mesta kommer undan med
allt hyss jag gör!







Våran Prins!
Född: 090217
Om Mig: Jag börjar bli riktigt stor nu! 8 tänder.
Går för fullt, härjar och busar. Retas me syrran
är nått jag är jätte bra på. Så nu har mamma
fullt upp å hålla koll på både mig å syrran eftersom ingen av oss stannar på stället hon sätter ner oss :-D Annars är jag precis som syrran -
Alltid nöjd och glad!!!







Kärleken!
Som är och har varit min stora kärlek sen
vintern -03. Pappa till våra två underbara
skruttungar. Genomsnäll och "klassens clown"
är vad du är. Tillsammans med dej har man aldrig tråkigt.
Utan dej skulle jag inte vara den är jag är idag.
Du är min klippa och Jag Älskar dej!!