De Kliiiiiiiiaaaaaarrr....

2008-11-21 15:39:00
kategori: Allmänt   [4] kommentera
Fy fan säger jag bara.
Har förmodligen åkt på Graviditetsklåda. För de kliar så jag håller på att bli galen!
Båda armarna och hela magen är prickiga, små små röda prickar.. å de KLIAR!!!!!!! Smalbenen kliar oxå, men har inga prickar där iaf...
Har ringt MVC å lämnat ett medelande, vill veta om de finns nå man kan göra.. Förhoppningsvis ringer dom upp idag.. står inte ut med tanken på att de ska va så här hela helgen. 
Och värst är de på kvällarna å nätterna. Kan knappt sova för de kliar så in i helvete... Skulle kunna hugga av armarna, dra bort skinnet från magen å kapa benen......

Nån som varit med om detta å har nå bra tips???
(förutom duscha kallt, för de vill ja inte....Brr)



Graviditetsklåda (Hepatos)

Vid graviditet finns det en speciell typ av generell klåda som är ett specifikt graviditetssyndrom, som vi kallar för graviditetsklåda eller hepatos. Bortsett från stressen på grund av klådan finns det inga risker för mamman men det finns en viss risk för förtidig förlossning och syrgasbrist hos barnet under förlossningen. I dag är riskerna små eftersom det finns behandling att ge.


Vem får graviditetsklåda?

Ungefär 1-1,5 % av alla gravida får denna speciella form av klåda. Av dessa insjuknar de flesta (65%) i sista tredjedelen (trimestern) av graviditeten. Cirka 10% får tillståndet redan i första trimestern.

Hur ter sig klådan?
Klådan finns ofta både på buken, armar och ben

Klådan kan vara mycket plågsam, den är djup, stickande och brännande och har en tendens att vara värst på nätterna. Den är inte förenad med utslag men du kan få rivmärken efter allt kliande.
Klådan kan förbättras något under de tre sista veckorna före beräknad förlossning - och den försvinner omedelbart efter förlossningen!


Vad beror klådan på?

Det är de förhöjda graviditetshormonerna som orsakar en påverkan av levern. Det förklarar också att mammor som väntar tvillingar får graviditetsklåda 5 gånger så ofta som de som bara har ett barn i magen. Graviditetshormonerna bryts ner i levern till gallsyror och på grund av ärftliga faktorer transporteras dessa inte bort på normalt sätt. Mängden av gallsyror i blodet ökar och dessa lagras i underhuden och ger upphov till klåda. Symtomen försvinner omedelbart vid förlossningen när graviditetshormonerna sjunker.


Finns det några risker för mamman eller barnet?

Det finns en viss risk att du drabbas av tillfälliga psykiska problem på grund av den envisa klådan men det finns inga risker för kvarstående problem. Inte heller finns det någon risk för kroppsliga sjukdomar.

Förtidig förlossning kan bli ett problem för ditt barn om det sker tidigt i graviditeten, före 33 fullgångna graviditetsveckor. Det finns en ökad risk för syrebrist under förlossningen - en risk som i sin tur ökar behovet av att förlösa med kejsarsnitt.


Vad är det som händer?

Graviditetshormonerna bryts ner i levern till gallsyror och på grund av ärftliga faktorer transporteras dessa inte bort på normalt sätt.

Det gör att gallsyror anhopas i cellerna i levergångarna, gallsyror utsöndras i ökad mängd till blodet och transporteras tillbaka till levern. Det blir en ond cirkel. Gallsyrorna ökar stasen och bryter ner levercellerna - levervärdena i blodet ökar.

Från 24 graviditetesveckor har fostret en egenproduktion av gallsyror som avlägsnas via en aktiv process i moderkakan. När gallsyrorna i mammans kretslopp stiger minskar moderkakans förmåga att befria fostret från gallsyror och nivån i fostrets kretslopp kan bli högre än i mammans. Gallsyrorna påverkar navelsträngen och kan ge upphov till kärlskador som i sin tur kan ge upphov till syrebrist hos fostret.


Handläggning

Klådans intensitet talar inte om hur allvarlig leverpåverkan är. Därför följer man på mödravården eller via förlossningen nivån av gallsyror och bilirubin i ditt blod. Om dessa prover visar ökande leverpåverkan kan det hända att man vill sätta igång din förlossning 2 eller till och med 4 veckor före det att du är beräknad.

Om tillståndet försämras före graviditetsvecka 35 kan det hända att man behandlar dig med specifik medicin i tablettform (Ursofalk). Denna minskar leverpåverkan men det är dessvärre inte säkert att klådan förbättras.



Kommentarer
Ingela

Hej! har hört att om man baddar med kallt kamomilte så minskar klåda bättre eller infektioner. Det har jag använt till Elias ögon när han har haft infektioner. En kompis badade sin dotter när hon hade vattkopper. Vet ej om det går på graviditetsklåda. Ingela

2008-11-21 @ 15:47:25 http://plings.blogg.se/
Hanna

Hej! Läser en annan tjejs blogg som också har hemsk klåda. (hon väntar tvillingar)

Hon fick iaf hydrokortisonsalva att smörja in hela kroppen med. plus att dom tog leverprover på henne för att se så inte levern va påverkad. Hoppas du fått tag på MVC o at du får nåt mot de!!

2008-11-21 @ 16:27:39 http://hannaagerberg.blogg.se/
Sofia

Hej hej!



Sofia (Leonors mamma) här! Läste att du hade klåda , hade lika med pojkarna. Fick det i v 35 ungefär. Det är ett helvete! Dom tog leverprover på mig och jag blev inlagd. Fick Tavegyl+ någon lugnande medicin. Baddade med mentholsprit+kortisonsalva. Det försvann tyvärr inte förräns ca 2 v efter pojkarna var födda......

2008-11-21 @ 16:31:35
Hanna

Just ja den här tjejen hade också fått Tavegyl..om jag va du skulle jag ringa o höra med Förlossningen. Dom kanske vill att du ska åka upp o ta prover, för de är ju inge bra om levern är påverkad.

2008-11-21 @ 18:59:48 http://hannaagerberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Här inne kan du läsa om det mesta som händer
i vårat liv. Våran lilla familj består av
Mamma Therese -84. Pappa Roger -79.
Tillsammans har vi 2 helt underbara små troll
♥Mathilda Juli -07 och lilla ♥Melvin Feb -09.
I veckorna är jag ensamstående eftersom
Roger jobbar i Sthlm. Vissa dagar är det
himla tufft, men vi klarar det rätt bra ändå
tycker jag!! Vi bor i ett hus som vi grejjar med
titt som tätt en liten bit utanför Ludvika (Dalarna).
Har lite kvar att göra innan vi är helt nöjda, om man någonsin blir det?!

Om det är något annat som ni undrar över är
det bara att fråga.







Våran Prinsessa!
Född: 070727
Om Mig: Jag är en väldigt glad tjej. Jag älskar att
busa och leka, är nästan inte rädd för nånting
alls. En väldigt tålig tjej är jag, säger
flesta! Att reta både Mamma och Pappa är
något som jag är väldigt bra på! Tur att jag är så
söt att jag för det mesta kommer undan med
allt hyss jag gör!







Våran Prins!
Född: 090217
Om Mig: Jag börjar bli riktigt stor nu! 8 tänder.
Går för fullt, härjar och busar. Retas me syrran
är nått jag är jätte bra på. Så nu har mamma
fullt upp å hålla koll på både mig å syrran eftersom ingen av oss stannar på stället hon sätter ner oss :-D Annars är jag precis som syrran -
Alltid nöjd och glad!!!







Kärleken!
Som är och har varit min stora kärlek sen
vintern -03. Pappa till våra två underbara
skruttungar. Genomsnäll och "klassens clown"
är vad du är. Tillsammans med dej har man aldrig tråkigt.
Utan dej skulle jag inte vara den är jag är idag.
Du är min klippa och Jag Älskar dej!!